Mínuszos

A kamarazene nem azt jelenti, hogy bemennek a spájzba muzsikálni. A Háló Közösségi Központban erről meg is bizonyosodhatnak ma este héttől.
A hipnotikus barbár – Burzum: Belus PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Srég   
2010. március 08. hétfő, 07:00

Burzum_-_BelusTény, hogy a Burzum művésznevet viselő Varg Vikernes agyonszúrta egykori zenésztársát, amikor a Mayhem nevű black metal zenekar tagja volt a kilencvenes években. Tény, hogy felgyújtott számos műemlék értékű templomot Norvégiában. Tény, hogy 21 év börtönre ítélték, és, hogy ebből 16 évet le is ült, tavaly szabadult. Tény, hogy náci, ráadásul misztikus barom is. Ezen tények közül akár egy is elég volna, hogy lapunk soha a büdös életben ne foglalkozzon egy ilyen fazonnal. Hogy mégis tesszük, jó okunk van rá: Varg Vikernes zseniális zenész. Erre bizonyíték új albuma, a Belus.


Tegyük hát félre, amennyire csak lehet, jogos viszolygásunkat ettől az embertől, és próbáljuk a bulvármédiás, hisztérikus köröket sem lefutni, maradjunk továbbra is csak a tényeknél. A Burzum-dolog sosem volt „zenekar”, hiszen Vikernes a hét sorlemezéből haton egyedül játszott fel minden hangszert. Ez a Belus-nál sem történt másképpen. A furcsa intro után felcsendülnek az első hangok, és bárki, aki hallott már életében Vikernes-anyagot, elsőre meg tudja mondani, hogy ez is az. A hangzás is régi dolgokat idézi, leginkább olyan, mint egy picit nem annyira szarul szóló, de azért még így is nagyon nyers és puritán Filosofem. Ja, a Filosofemmel való hasonlítgatást is inkább a metálmagazinokra hagynánk és annyit mondunk csak: a Filosofem már klasszikus, a Belus még nem az, de szerintünk ez csak idő kérdése.


A visszatérő korong konceptlemez: Belus az ősi északi nap és békeisten neve, az ő legendájának feldolgozása a sztori, ami azért, valljuk be, egy ilyen nevű zenekartól (Burzum a Tolkien-féle Gyűrűk Urában sötétséget jelent a gonoszok nyelvén) nem kis poén. Erre remekül kontráz a borító is, feketeségben a bandanév, fényárban az albumcím. A nyitó Belus’ Død nem csak a címében utal a Filosofem nagyszerű Jesus’ Død-jére: az üveghangok és a riffelés is hasonló, noha a bélusos sokkal lassabb. Általában nem jellemzi veszett tempó a Burzum-anyagokat, itt is csak kevés gyorsabb számot hallhatunk, de ezekből az egyik a lemez talán legerősebb része is (Kaimadalthas’ Nedstingning). Ahogy a gyilkos, tuka-tukás, nagyon sötét, ős-black metal témából az a mindent elsöprő középrész kibontakozik, az tényleg olyan, mint amikor a sötétségen áttör a fény – bármily’ patetikusan is hangozzék mindez. A másik „slágergyanús” dal a Glemselens Elv, amely folkos dallamával és furcsa lüktetésével valamiféle alvilági körtáncra emlékeztet. Aztán van itt ős-thrash téma is, a legelső Burzum-anyagok világát idézve (Sverddans), és vannak egészen post-rockos, ambient metalos elszállások (az utolsó két, egybefolyó dal például).

 



Ez egy igen erőteljes dal a Bélusról


A legérdekesebb az, hogy a lemez egyszerre olyan, mintha visszarepülnénk a kilencvenes évek elejére és közben meg tök modern és előremutató is. A nyers, barbár hangzás, Varg kíméletlen, mégis egyedi károgása, a primitív, de nagyon fogós, repetitív témák együtt semmihez sem hasonlítható hangulatot adnak. Elsőre jókat mosolyogtunk Vikernes azon nyilatkozatain, hogy a lemez készítése közben a szeretet és a tisztaság vezérelte, végighallgatva azonban az albumot, igazat kell adnunk neki. Egy élő oximoron valósul meg a Belusban: ez az a black metal lemez, amelyik nem gyűlölködik. Inkább merengő, szomorú és emelkedett hangulatú. És kurvajó.


Meglehet, hogy az összes black metal zenészt le kéne csukatni 21 évre és akkor ilyen remek anyagok születnének. Például az arcfestésért meg is érdemelnék. Bár akkor meg min szórakoznánk?


Burzum: Belus, Byebolog Productions, 2010

www.burzum.org

Módosítás dátuma: 2010. március 08. hétfő, 10:38
 

Hozzászólások

 
0 #1 frostdemon 2010-03-08 14:06
Eddig nem mertem meghallgatni, annyira féltem, hogy szar, de most kedvet kaptam!
Idézet
 
 
0 #2 Imiface 2010-03-08 15:32
Előrendeltem a lemezt, meg is érkezett ma délelőtt, most tartok az első hallgatásnál.

A cikkben leírtakkal egyelőre egyetértek, bár a szerző túlzottan egydimenziósnak tartja a black metalt, ami azért elég szomorú, mivel ezek szerint nem ismeri eléggé a színteret.
Idézet
 
 
0 #3 Srég 2010-03-08 19:36
Idézet - Imiface:
Előrendeltem a lemezt, meg is érkezett ma délelőtt, most tartok az első hallgatásnál.

A cikkben leírtakkal egyelőre egyetértek, bár a szerző túlzottan egydimenziósnak tartja a black metalt, ami azért elég szomorú, mivel ezek szerint nem ismeri eléggé a színteret.


A cikk melyik része alapján formáltad e véleményt?
Idézet
 
 
0 #4 АБВГДЕЖ 2010-03-09 14:57
A lemez tényleg fantasztikus mélységekbe és magasságokba röpítő alkotás, ám a cikk bevezetője iszonyaton hozzá nem értésről tanúskodik. "[Varg] náci, ráadásul misztikus barom is" Ezt a mondatot érdemesebb lett volna 10szer átgondolni, mielőtt leírod. Náci? Nemzeti szocialista? Esetleg nacionalista? Varg alapvetően rasszista, nézete szerint a fehér ember szellemi felsőbbrendűséggel rendelkezik. Ahogy egy interjúban fogalmaz:
"Er du rasist? — Ja, men jeg hater ingen" (rasszista vagy? igen, de nem gyűlölök senkit)
Valóban volt a börtönévek alatt egy olyan időszaka, amikor azonosítani látszott magát a német nácizmussal, de ez nem tatott sokáig. Ma spirituális okokból tesz megkülönböztetés az emberi fajok(?) között. Ezt el lehet ítélni, magam is elítélem.
A "misztikus barom" alatt pedig nem egészen értem mit értettél, de mindenesetre egyszerű, kézenfekvő megoldás, hogy ne kelljen átböngészni egy kicsit jobban az esetleg angol/norvég, neten fellelhető írásokat.
"Ez az a black metál lemez ami nem gyűlölködik" - írod. Ezt nagyon szépen összefűzhető lett volna Varg jelenlegi világnézetével, ha kicsit több munkát, illetve több tiszteletet fektetsz ebbe a cikkbe(?).
Idézet
 
 
0 #5 Srég 2010-03-09 19:27
Nézd, lehet, hogy a "náci", nem kristálytisztán pontos megfogalmazás - gyűjtőfogalomként értendő. A misztikus barom sem a legmélyebb tisztelet hangján szóló kifejezés: Vikernes zenészi munkásságát mélységesen respektálom, emberként őt már kevésbé. Egyébként e kettő - a "náci" és a "misztikus barom" összefügg, ahogyan éppen te világítottál rá a kommentedben. ("Ma spirituális okokból tesz megkülönböztetés az emberi fajok(?) között."-) Angolul követem a dolgokat, norvégul nem tudok:-)
Idézet
 
 
0 #6 Imiface 2010-03-19 16:51
Idézet - Imiface:
Előrendeltem a lemezt, meg is érkezett ma délelőtt, most tartok az első hallgatásnál.

A cikkben leírtakkal egyelőre egyetértek, bár a szerző túlzottan egydimenziósnak tartja a black metalt, ami azért elég szomorú, mivel ezek szerint nem ismeri eléggé a színteret.


Idézet - Srég:
Idézet - Imiface:
Előrendeltem a lemezt, meg is érkezett ma délelőtt, most tartok az első hallgatásnál.

A cikkben leírtakkal egyelőre egyetértek, bár a szerző túlzottan egydimenziósnak tartja a black metalt, ami azért elég szomorú, mivel ezek szerint nem ismeri eléggé a színteret.


A cikk melyik része alapján formáltad e véleményt?


Hát szerintem ha jól megnézzük a BM színteret, egyáltalán nem meglepő, hogy nem gyűlölködik egy black metal lemez (pl. Wolves in the Throne Room, Wodensthrone albumok), sőt a Burzum lételeme sem a gyűlölet. Nyilván a korai munkáin igen, de pl. a Filosofem szövegeit olvasva, dalait hallgatva minden eszembe jut, csak a gyűlölet nem.

Szerintem.
Idézet
 
 
0 #7 Imiface 2010-03-19 16:52
Szóval:

Hát szerintem ha jól megnézzük a BM színteret, egyáltalán nem meglepő, hogy nem gyűlölködik egy black metal lemez (pl. Wolves in the Throne Room, Wodensthrone albumok), sőt a Burzum lételeme sem a gyűlölet. Nyilván a korai munkáin igen, de pl. a Filosofem szövegeit olvasva, dalait hallgatva minden eszembe jut, csak a gyűlölet nem.

Szerintem...:-)
Idézet
 
 
0 #8 Garm 2010-03-20 08:49
Ezért nem jó, ha egy BM zenész híres, mert akkor ilyen tudatlan barmok fognak róla írkálni, akiknek fogalmuk sincs az egészről. (Gondolok itt a nácizmusra, meg a "misztikusságra".)
Idézet
 
 
0 #9 Garm 2010-03-20 09:06
Egyébként én se tudnék olyan BM anyagot említeni, aminek a gyűlölet lenne a lényege. (Persze némelyiknek része az is, de nem a lényege.) Véleményem szerint ez a BM=gyűlölet onnan ered, ha vmi pozitivista, szemita némber kapcsolatba kerül a BM-al, v meglát egy festett arcú embert, akkor azt rögtön gonosznak meg sátáninak titulálja, mert nem tudja felfogni a másik végletet, mert neki csak trendy happy szánsájn tetszik.
Idézet
 
 
0 #10 Dáuri 2010-03-20 11:32
Öröm látni, hogy ebben az országban mennyi igen művelt ember él. Akik mindenhez értenek, leginkább ahhoz, hogy ne értsenek meg egy szöveget. Én az ilyen ....embereket nevezném tudatlan baromnak.
Köszönöm, azért remekül mulatok.

Ja és festem az arcom (sminkelek), és ÉLJEN MILLENCOLIN.
Idézet
 
 
0 #11 Srég 2010-03-20 19:27
Idézet - Garm:
Egyébként én se tudnék olyan BM anyagot említeni, aminek a gyűlölet lenne a lényege. (Persze némelyiknek része az is, de nem a lényege.) Véleményem szerint ez a BM=gyűlölet onnan ered, ha vmi pozitivista, szemita némber kapcsolatba kerül a BM-al, v meglát egy festett arcú embert, akkor azt rögtön gonosznak meg sátáninak titulálja, mert nem tudja felfogni a másik végletet, mert neki csak trendy happy szánsájn tetszik.


Köszönöm, kedves Krystoffer Rygg, hogy roppant művelt ember módjára próbálod a tudásom vékony szövetén tátongó foltokat betömni. Például nem tudtam, hogy nő vagyok, de azt sem, hogy zsidó. Remélem, sűrű vendég leszel ezen az oldalon, és elveted még tudásod hasonlóan bölcs magjait.
Idézet
 
 
0 #12 Garm 2010-03-21 08:40
Az az idézett rész nem konkrétan magának szólt, csak hirtelen felindulásból írtam, mert felidegesített az a sok zs.dóság, amit a cikk elején meg végén olvastam. Így visszaolvasva már nekem is egy kicsit értelmetlen. A bajom igazából az, h ilyen emberek miért foglalkoznak Varg Vikernes úrral? (ja, és ott feljebb az arcfestésről beszéltem, nem a sminkelésről - tudom, tudom, csak vicc volt...) De ha ennyire akarják, akkor: bocsánat!
És hogy már a lemezről is írjak, ha már idetévedtem:
Szerintem ez kb. a Daudi Baldrs-al van egy szinten. Értem mit akar kifejezni, de zeneileg nekem nem áll össze. A régebbiek ilyen szempontból jobbak voltak.
Idézet
 
 
0 #13 Garm 2010-03-21 13:27
Na újra ide tévedtem, úgyhogy mégegyszer megpróbálom elmagyarázni a dolgot, mert úgy látom, h mindenki mindent magára vett, aztán remélem többet már nem kell ide írnom.

1.
idézek:
"ez az a black metal lemez, amelyik nem gyűlölködik."
Erre írtam, h nem tudok olyan BM lemezt mondani, aminek a gyűlölködés lenne a lényege. Megemlítettem a szemita szót is. Tudniillik ez nem kimondottan zsidót jelent. Vannak olyanok is, akiknek a biologiai rasszuk ugyan "árja", mégis szemita ("anti-árja", antitradicionalista...) elgondolásaik vannak. Ilyen a legtöbb ember egyébként. Az ilyenek gondolják úgy, h a BM a gyűlölködésről és a gonoszkodásról szól. Na vmi ilyesmit akartam írni, csak haragomban nem tudtam értelmesen megfogalmazni.

2.
Tiszteletreméltó SRÉG!
Ha már olyasmiről akar írkálni, amiről fogalma sincs, akkor legalább nézzen utána és ne szidjon vkit/vmit azért, mert nem ismeri. (pl.misztikus barom, na meg azok az utolsó sorok is ...Pfff).
Ha pedig lusta erre, akkor meg ne hőbörögjön, hanem számítson arra, h lesznek olyanok, akik belekötnek az irományába, mert ennek a cikknek az eleje és a vége elég nagy baromság.

Bocsánat a hosszúságáért. Remélem ezzel már le lehet zárni.

Tisztelettel: Garm
Idézet
 
 
0 #14 Garm 2010-03-21 13:34
folytatás, mert úgy látom nem fért bele:

vkit/vmit azért, mert nem ismeri (pl.misztikus barom, na meg azok az utolsó sorok...pfff). Ha pedig lusta erre, akkor meg ne hőbörögjön, hanem számítson arra, h belekötnek az irományába, mert ennek a cikknek az eleje meg a vége elég nagy baromság.

Bocsánat a hosszúságáért, remélem most már le lehet zárni.

Tisztelettel: Garm
Idézet
 
 
0 #15 A sátán megette az uzsonnámat 2010-03-25 20:52
A Vikernes update: http://img256.imageshack.us/img256/9820/valtozas.jpg
Idézet
 
 
0 #16 A sátán megette az uzsonnámat 2010-03-25 20:53
Idézet - A sátán megette az uzsonnámat:
A Vikernes update: http://img256.imageshack.us/img256/9820/valtozas.jpg


http://img256.imageshack.us/img256/9820/valtozas.jpg
Idézet
 

Már nem lehet hozzászólni.

Footer